Workshop Productaanbod en Tarieven 2025


Het is weer die tijd van het jaar… tijd om na te denken over je plannen voor volgend jaar, de kosten die je maakt en de investeringen die je wilt doen. Tijd dus ook om je opvangproducten en bijbehorende tarieven voor 2025 vast te stellen.

Belangrijke ontwikkelingen: operationele uitdagingen, impact CAO Kinderopvang en KOT-regeling
Op dit moment kent de Kinderopvang verschillende operationele uitdagingen: een hoge vraag van ouders naar opvang, lange wachtlijsten, personeelskrapte en tot slot een hoger ziekteverzuim. Deze factoren maken dat het “rond” krijgen van de personeelsroosters met regelmaat een dagelijkse puzzel is die veel tijd en aandacht vraagt.

Daarnaast kent de nieuwe CAO enkele loonsverhogingen en andere maatregelen waardoor de personeelskosten verder stijgen. Hierdoor kan je bedrijfsmatige rendement onder druk komen te staan. Juist in een economisch goede markt is het van belang een bedrijfsmatig gezonde marge te realiseren.

Ook de voorgenomen Kinderopvangtoeslagregeling (KOT) voor 2025 is gepubliceerd en er is zelfs al over de bevriezing van de indexering in 2026 gesproken. Heel belangrijk voor de berekening van de netto opvangkosten voor jouw ouders. Uiteraard nemen we die tijdens de workshop door zodat jij deze goed in beeld hebt.

Tot slot is het belangrijk om terug te blikken op de inschatting die je vorig jaar hebt gemaakt: was die goed? Hoe weet je of de verhoging van vorig jaar ook de feitelijke kosten dekt?

Opvangproducten en profilering
Misschien is dit ook het moment om je productaanbod misschien nog eens kritisch tegen het licht te houden: welke opvangproducten biedt je nu aan? Wil je deze behouden of wellicht zelfs uitbreiden? En wat moeten deze kosten? Denk bijvoorbeeld aan dagopvang vs. peuteropvang, buitenschoolse opvang en vakantieopvang, extra opvang en ruildagen? Maar denk ook aan eventuele extra serviceproducten; wil je deze (nog blijven) aanbieden? Zit jouw klant hier op te wachten en levert het voldoende op?

Wij gaan ook in op hoe een gericht product- en tariefbeleid bij kan dragen aan een sterke positie in de markt en zo bijdraagt aan de continuïteit van jouw organisatie.

Hoe zorg je ervoor dat je de juiste klanten en medewerkers aantrekt en behoudt?

Dit is een vraag waar veel organisaties op dit moment mee worstelen. Tijdens de workshop krijg je inzicht in hoe klanten en medewerkers keuzes maken en hoe je deze kennis kunt gebruiken om op te vallen en de juiste klanten en medewerkers aan te trekken en te behouden. We gaan in op vragen zoals:

  • Op welke wijze zet jij jouw bedrijf in de markt en zorg je ervoor dat je je onderscheidt van je concurrenten?
  • Sluit je aanbod en prijsstelling aan op jouw marktpositie en de ‘belofte’ die je aan je klanten doet

Tijdens een interactieve sessie gaan we hier dieper op in en krijg je direct handvatten om hier zelf mee aan de slag te gaan.

Adviesaanvraag OC
Tot slot is het dit jaar misschien nog belangrijker om je oudervertegenwoordiging hier goed in mee te nemen: Hoe zorg je voor goede voorbereiding, informatievoorziening en duidelijk onderbouwde adviesaanvraag? Hoe presenteer en bespreek je deze tariefswijziging met jouw oudercommissie?

Workshop

In deze praktijkgerichte workshop behandelen we in één dag de bepalende thema’s rondom je productaanbod en bijbehorende tarieven voor 2025. Aan bod komen in ieder geval:

  • Opbouw fiscaal tarief KOT en brancheontwikkeling Kinderopvang
  • Prognose kostenontwikkeling Kinderopvang in 2025
  • Profilering en communicatie
  • Productaanbod vergelijken en tariefstrategie
  • Bruto-netto berekeningen voor ouders
  • Voorbereiden en begeleiden adviesaanvraag oudercommissie

Samenwerking
Dit jaar hebben we deze workshop in samenwerking met Saskia Bos, van  MERKBAAS .Saskia heeft ruime ervaring in de kinderopvangbranche en is gespecialiseerd in marketing en (merk)strategie: een waardevolle aanvulling op onze expertise!

Tijdens deze workshop zal Saskia inzichten delen over hoe je je merk kunt versterken en effectief kunt profileren in een concurrerende markt. Dit is een mooie kans om te leren van een expert die niet alleen de theorie kent, maar ook praktische tips en strategieën biedt die je direct kunt toepassen in jouw organisatie.

Data en locaties

Deze workshop duurt één dag (van 10:00u tot 16:00u) en we bieden deze aan op twee goed bereikbare en centraal gelegen locaties.

De kosten voor deze workshop bedragen € 475,- exclusief BTW, maar inclusief materialen en een heerlijke lunch. Er is veel ruimte voor eigen inbreng, uitwisseling met collega’s en aandacht voor jouw vraagstukken. Je ontvangt praktische tips en (digitale) tools waarmee je direct zelf aan de slag kunt!

AANMELDEN